Utrecht I Nieuwbouw Centraalbureau voor Schimmelcultures (CBS)
Aannemer: J.P. van Eesteren
Partner: Holterman Wapeningsstaal B.V.
Status: Gerealiseerd
Een laboratorium ontwerpen waar veilig onderzoek kan worden gedaan naar schimmels: een echt alledaagse opdracht is het niet.
Het Centraalbureau voor Schimmelcultures (CBS) is een onderzoeksinstituut van de KNAW. Het beheert een wereldberoemde collectie van levende schimmels, gisten en bacteriën. Onderzoekers van het CBS verrichten taxonomisch en evolutiebiologisch onderzoek aan schimmels.
Middenmeer I Datacenter Microsoft AMS 07
Aannemer: Mace Group
Partner: Terracon Funderingstechniek B.V.
Status: Gerealiseerd
Microsoft wil opnieuw een datacenter in Middenmeer bouwen. Het gaat om het derde datacenter van de Amerikaanse IT-gigant in de Noord-Hollandse plaats. Het derde datacenter moet twee keer zo groot worden als het eerste datacenter van Microsoft in Middenmeer. Het te bouwen datacenter heeft een capaciteit van 17,5 megawatt en een omvang van 37 hectare.
De Amerikaanse IT-gigant koos mede vanwege de ‘groene’ mogelijkheden voor de locatie langs de snelweg tussen Hoorn en Den Oever. Het datacentrum kan restenergie uit de glastuinbouw gebruiken en kassenkwekers kunnen profiteren van de warmte die de servers genereren. Tevens heeft Microsoft ook voor Agriport in Middenmeer gekozen vanwege de glasvezelverbinding naar de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX).
).
Delft I Het nieuwe Stadskantoor
Aannemer: BAM Bouw en Techniek
Partner: Holterman Wapeningsstaal B.V.
Status: Gerealiseerd
In het hart van de spoorzone komt een bijzonder gebouw: een nieuw stadskantoor voor Delft met daarin de stationshal voor het nieuwe ondergrondse treinstation. Het wordt een toonaangevend gebouw, een markante toegangspoort voor Delft en een nieuw visitekaartje voor de stad.
Het gebouw heeft uitstraling aan alle kanten en heeft dus geen voor-of achterkant. Door de transparantie van de begane grond lopen interieur en exterieur in elkaar over en is het gebouw verweven met het dagelijks leven van de stad.
Het nieuwe stadskantoor wordt niet ‘gebouwd’, maar in twee fasen gemonteerd op de beperkte ruimte tussen de Westsingel, het spoor en het huidige station. Een technisch hoogstandje en een complexe opgave, omdat het treinverkeer tijdens de uitvoering blijft rijden.
Waddinxveen I Lidl Distributiecentrum
Aannemer: Bouwbedrijf van de Ven
Partner: Holterman Wapeningsstaal B.V.
Status: Gerealiseerd
Het nieuw te bouwen distributiecentrum is het zesde distributiecentrum van de supermarkteten Lidl in Nederland. Met de bouw is een investering van ruim 60 miljoen euro gemoeid. Het distributiecentrum verrijst op een oppervlakte van dertien hectare en moet in 2016 operationeel zijn. Het distributiecentrum verschaft werkgelegenheid aan driehonderd mensen.
De supermarktketen Lidl stelt dat het distributiecentrum in Waddinxveen nog duurzamer wordt. Het pand wordt voorzien van volledig LED-verlichting en de elektriciteit wordt opgewekt via zonnepanelen.
Arnhem I Station Arnhem Centraal
Aannemer: Ballast Nedam/BAM
Partner: BTB Riedas
Status: Gerealiseerd
In de nieuwe Stationshal krijgen reizigers straks het comfort en de ruimte dat past bij dit internationale spoorknooppunt. Het ontwerp en de bouwtechniek van het stationsgebouw zijn vooruitstrevend. Elk stuk glas, beton en staal is anders, elke stap in de bouw een kunststuk.
De organische vormen die gebruikt zijn in de architectuur (UN Studio) zorgen voor complexiteit in de bouw. Geen hoek is hetzelfde. Dat ziet er prachtig uit, maar betekende ook een immense uitdaging voor de uitvoering. Hoewel de bouwcombinatie gewend is in betonconstructies te ontwerpen en te begroten, was de moeilijkheidsgraad voor dit project van een andere orde. Gekozen is om bij de opzet van de staalconstructie gebruik te maken van scheepsbouwtechniek. Voor deze unieke techniek is gekozen omdat dit logistieke en technische voordelen oplevert. Zo worden bijvoorbeeld de risico’s van zetting van het beton geminimaliseerd en is staal veel lichter dan beton.
Naast het dak zijn ook diverse andere constructieve elementen in staal uitgevoerd, het meest opvallende element is de Fronttwist. Dit sterk dubbel gekromde element staat centraal in de hal en draagt het merendeel van het dak. Door de complexe vormen is optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het vervormen van staal biedt. Tijdens de bouw is het station in gebruik gebleven. De reizigersstroom verliep tijdens de bouw op een veilige manier.